Harga Emas Meningkat Melebihi Paras $1300.



LONDON (AFP) : Harga emas melonjak ke rekod tertinggi di atas 1,300 Dollar pada  hari Jumaat. Hal ini turut menyebabkan harga logam perak turut meningkat  setelah 30-tahun, atas permintaan pelaburan yang mendorong logam berharga meningkat  kepada paras yang lebih tinggi.


Harga emas mengatasi sebuah rekod 1,300.07 dolar per ounce dalam perdagangan petang semalam di London Bullion Market kerana para pelabur mencari pelaburan alternatif untuk wang mereka di tengah ketidakpastian yang meningkat dalam prospek ekonomi global. Harga logam perak meningkat kepada 21,44 dollar per ounce, paras tertinggi sejak September 1980. 


Menurut penganalisis Research SEB Komoditi Filip Petersson, harga emas di pasaran didorong oleh ketidakpastian yang tinggi terhadap ekonomi Amerika Syarikat dan Eropah.


Kenaikan harga logam emas dan perak juga didorong oleh permintaan berterusan daripada dana exchange traded (ETF). ETF membolehkan peniaga untuk melabur wang lebih mudah dalam komoditi, tanpa perdagangan di pasaran masa hadapan. Logam tersebut tersenarai  sebagaimana saham dan secara luas dianggap sebagai cara yang murah dan rendah risiko pelaburan.


Beberapa bank pusat di Asia juga melakukan kepelbagaian dalam cadangan mata wang mereka kepada lebih jauh, bahkan pada paras harga yang tinggi pada masa kini. Selain itu, kepentingan utama pelabur tidak berkurangan dan emas dicari untuk dijadikan sebagai 'mata wang yang stabil'.


Kenaikan harga emas ini turut dipengaruhi oleh kelemahan mata wang AS, menyebabkan logam yang diniagakan dalam dollar lebih murah untuk pembeli yang menggunakan mata wang yang bernilai tinggi dan cenderung untuk menggalakkan permintaan dan belian. Harga emas dan perak telah meningkat sekitar 30 peratus sejak tahun lepas pada yang sama.


source : yahoo news



No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails